Jak radzić sobie z mdłościami w ciąży?


Rano, zanim postawisz stopę na podłodze czujesz, że się zbliżają. Gdy już dopadną, nie odstępują Cię na krok. Męczą, drażnią, dokuczają… Masz ich już serdecznie dość!

Ciężarna kobieta z mdłościami

Ach te hormony…

Sprawcami tego zamieszania są hormony ciążowe, a szczególnie jeden – gonadotropina kosmówkowa (hCG), którz po około 7-10 dniach zwiastuje dobrą nowinę. To dzięki niej Twoja ciąża rozwija się prawidłowo, a test ciążowy pokazuje dwie kreski. Szczyt swoich możliwości osiąga w 10.-12. tygodniu ciąży i to właśnie wtedy mdłości i wymioty męczą najbardziej.

Spokojnie, to mija! Sytuacja, w większości przypadków, poprawia się w drugim trymestrze. Wówczas mdłości słabną, a przyszła mama może w końcu cieszyć się ciążą. Myślisz sobie – marne pocieszenie, kiedy jest się na samym początku tej drogi? Nie jesteś sama – co druga kobieta spodziewająca się dziecka, czuje to samo

Jak przetrwać...?

Niestety nie ma leku, który zlikwiduje ciążowe mdłości. Jest jednak kilka sprawdzonych sposobów, które złagodzą dolegliwości i pozwolą przetrwać ten trudny okres.
Oto one!

Zacznij dobrze dzień

Mdłości i wymioty najbardziej dokuczają rano, stąd określenie „poranne mdłości”. Nie podnoś się zbyt gwałtownie z łóżka. Ciąża jest właśnie tym momentem, kiedy bez wyrzutów możesz wylegiwać się rano w łóżku. Zarezerwuj sobie na tę przyjemność około 15-20 min. W tym czasie napij się i zjedz coś. Jeśli nie masz nikogo, kto mógłby przynieść Ci śniadanie do łóżka, miej zawsze w pobliżu butelkę wody i coś lekkiego do przegryzienia (biszkopty, sucharki, suszone owoce etc.). Głód wzmaga mdłości. Nie pozwól więc, aby zepsuły Ci cały dzień.

Woda – siły doda

O tym, że należy pić odpowiednią ilość wody w ciągu dnia, wiedziałaś pewnie zanim jeszcze zaszłaś w ciążę. Teraz jednak powinnaś szczególnie wziąć to sobie do serca i wypijać w ciągu około 3 litry wody na dzień. Wydaje Ci się, że to bardzo dużo? Jeśli będziesz pić regularnie, w niedużych porcjach, małymi łykami – dasz radę! Woda nawadnia organizm, oczyszcza go z toksyn i wspomaga trawienie. Jeśli mdłościom towarzyszą wymioty, picie wody zapobiega niebezpiecznemu odwodnieniu organizmu.

To, co jesz ma znaczenie

W ciąży powinnaś zwracać większą uwagę na to, co jesz. Zarówno Ty, jak i dziecko potrzebujecie dużo energii. Wybieraj więc pełnowartościowe, nieprzetworzone produkty. Unikaj natomiast tłustych potraw, szczególnie smażonych na głębokim tłuszczu, a także ostrych przypraw, gdyż nasilają one mdłości. 

Jedz mało, ale często

Gdy jesteś głodna, spada poziom cukru we krwi, a to z kolei powoduje mdłości. Unikaj więc takich sytuacji i jedz regularnie, mniejsze porcje, co 2-3 godziny. Zadbaj, aby posiłki spożywać w spokoju i bez pospiechu. Ma to duże znaczenie dla procesu trawienia.

Zaprzyjaźnij się z imbirem

Wspaniałe właściwości imbiru znały już nasze babcie. Ta azjatycka roślina doskonale radzi sobie nie tylko z przeziębieniem i bólami menstruacyjnymi, ale również skutecznie przeciwdziała mdłościom i wymiotom. Jak go przyrządzić? To bardzo proste! Plasterek świeżego imbiru zalej wrzątkiem, przykryj na 10 minut i już! Starty na tarce świeży korzeń imbiru możesz także stosować, jako przyprawa do mięs, sosów, sałatek.

Zawsze miej przy sobie migdały

Miej je zawsze pod ręką i jedz, gdy czujesz, że jest Ci niedobrze. Migdały posiadają wiele wartości odżywczych i prozdrowotnych m.in. właśnie przeciwdziałają mdłościom oraz zgadze. To smaczna, a do tego zdrowa przekąska, która pomogła przetrwać niejednej z nas.

Przyjmuj witaminy

Właśnie teraz zapotrzebowanie Twojego organizmu na witaminy i minerały jest największe. Są one niezbędne do prawidłowego przebiegu ciąży i rozwoju dziecka. Niestety ciężko jest dostarczyć odpowiednią ich dawkę wraz z pożywieniem, szczególnie jeśli dokuczają Ci mdłości i wymioty. Mdłości natomiast mogą być spowodowane niedoborem żelaza i innych składników odżywczych. Warto więc zaopatrzyć się w suplement, który uzupełni wszelkie niedobory. Jaki produkt wybrać? Naturalny! Taka jest m.in. Fertinea. Wszystkie składniki potrzebne do prawidłowego rozwoju ciąży oraz dobrego samopoczucia przyszłej mamy znajdziesz w produktach linii Fertinea Mum: z metylofolianem i kwasem foliowym oraz DHA z alg.

Unikaj intensywnych zapachów

W czasie ciąży węch staje się wyjątkowo czuły. Nie bądź zaskoczona, jeśli okaże się, że zapach ulubionych perfum drażni Twoje nozdrza, a aromat parzonej kawy, przyprawia Cię o mdłości. Jaka rada? Unikaj drażniących zapachów… i byle do drugiego trymestru.

Zadbaj o ruch

Podczas ciąży nie zapomnij o aktywności fizycznej. W tym szczególnym okresie powinnaś ją jednak dostosować do swoich możliwości oraz etapu ciąży. Jednego możesz być pewna – spacer na pewno nie zaszkodzi, a może okazać się pomocny w walce z ciążowymi mdłościami. Przebywając na świeżym powietrzu dotleniasz swój organizm i poprawiasz ukrwienie mózgu. Ruch natomiast poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego i wspomaga trawienie. Czytaj również: Aktywność fizyczna w ciąży.

Idź do lekarza gdy…

Mdłości to normalny objaw ciąży. Poza tym, że są uciążliwe i skutecznie psują nastrój przyszłej mamy, to nie wpływają na przebieg ciąży i rozwój maleństwa. Nie masz zatem powodów do obaw.
Jeśli jednak mdłościom towarzyszą wymioty, które powtarzają się kilka razy w ciągu dnia i trwają długo, powinnaś zasięgnąć porady lekarza. Intensywne wymioty mogą doprowadzić do odwodnienia organizmu i być niebezpieczne dla matki i dziecka.

Męczą, drażnią, dokuczają… nie pozwól jednak, aby cokolwiek zakłóciło radość z ciąży. Głowa do góry, jeszcze kilka tygodni i mdłości odejdą w niepamięć. Trzymamy kciuki!

Czytaj również: Jakie ćwiczenia w ciąży?

 

 

 Przejdź do sklepu FERTINEA

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Nasi konsultanci odpowiedzą na Twoje pytania

* - pola wymagane